GS Yuasa litium-ion batterier skal brukes i Venezias nye vanntaxi-prosjekt

GS Yuasa litium-ion batterier skal brukes i Venezias nye vanntaxi-prosjekt


Helt siden Southampton-baserte REAPsystems mottok økt statlig støtte i 2015, har de vært pionerer i utviklingen av et dieselelektrisk hybrid fremdriftssystem for båter og vannscootere, designet for å redusere både støyforurensning og eksosutslipp.

 

Denne ettermonterte vanntaxien vil bli brukt i Venezia for å ta turister fra flyplassen til sentrum. 

 

UNESCOs verdensarvliste i Venezia har historisk sett brukt dieselkraft for å frakte ferjeturistene langs lagune-byens lange kanaler. De vedvarende effektene av dette har ført til et bredt forurensningsproblem i byen, samt økt hastigheten av erosjon som skader byens arkitektur.

 

REAPsystems sitt hybridsystem bruker en kombinasjon av en ultraeffektiv dieselmotor som brukes til å gi strøm når du er ute til sjøs og for å lade opp hybridsystemets batterier, sammen med GS Yuasas velprøvde litium-ion-batteriteknologi, noe som reduserer bølger-, støy- og eksosutslipp.

 

I ren elektrisk modus drar systemet ikke bare fordel av nullutslipp og lite støy, det gir også forbedrede sikkerhetsnivåer. Fartøyets hastighet kan kontrolleres jevnt ned til mindre enn én knop, og fjerner vanskeligheten med manøvrerbarhet med lav hastighet ofte sett i dieseldrevne fartøyer. Dette er gunstig når du navigerer i Venezias smale vannveier. Systemet er designet med bærekraft i tankene, og kan også ettermonteres i eksisterende båter.

 

Prototypen, som i seg selv er en større ombygging av prototypen i 2016, skal bygges og testes i Southampton før den tar vei til Venezia for et prøveprosjekt. Utformingen og utviklingen av det innovative prosjektet skal utveklse erfaringer med REAPsystems 'arbeid med en Cornwall-baserte hybridferger, som ble lansert i Falmouth i sommer - et prosjekt som også bruker GS Yuasas batteriteknologi. 

 

GS Yuasas litium-ion-teknologi har et mindre fotavtrykk enn sammenlignbar batteriteknologi, noe som gjør den ideell for en slik applikasjon. Den japanske produsentens litium-ion-teknologi finnes i en rekke marine applikasjoner over hele verden så vel som på den internasjonale romstasjonen.

 

James Hylton, administrerende direktør i GS Yuasa Battery Europe Ltd, sa: “As a leading battery supplier we’ve been involved in developing cutting-edge Lithium-ion technology for a variety of applications. Our constant development has helped automotive manufacturers develop cleaner, more efficient vehicles and it’s exciting to be able to bring our experience and technology to the marine sector.” 

 

Dr. Dennis Doerffel, grunnlegger av REAPsystems Ltd, sa: “We are proud to be able to use Yuasa Lithium-ion cell technology. These cells are the safest on the market. They have already proven their safety and reliability for many years in the most demanding markets – automotive, space and aviation. Now, we are privileged to be trusted to integrate the cells into our innovative marine hybrid propulsion systems. This will be a big step in tackling emissions and climate change.” 

 

Den første fasen av dette spennende prosjektet er å få plass til det elektroniske systemet i forkant av den første testingen og et lanserings-event våren 2020.